tisdag 19 mars 2019

blåsippor i startblocken - textiltryck av Bodil Wallman BOWA, 60-70-tal



Någon som sett några blåsippor i backarna än? En slänt i söderläge är ett hett tips. Jag har ett ställe där jag härjade redan som barn där jag vet att de kommer tidigt. Ett efterlängtat tecken på att våren är här på riktigt. Senare, i början av maj, när marken är helt täckt av vitsippor är det sanslöst vackert. Dofter av grönt. Tyvärr har jag blandade känslor inför vitsippor. De påminner mig om hur skört livet kan vara, och min sinnesstämning blir lätt melankolisk. Bomullsduken formgiven av Bodil Wallman tycker jag personifierar vad som är på gång, en hyllning till våren, när allt det härliga börjar om. Det nya, gröna och galet vackra avlöser varandra som pärlor på ett radband. Mönstret är hänförande och mitt i prick! Jag skulle kanske ta mig en rask promenad upp till Råstasjöns nordvästra hörn och kolla om vårens budbärare stuckit upp sina vackra nyllen ur myllan ... Då skulle jag verkligen bli glad!

I högermarginalen under "Välj bland" finns en hel del fina textiltryck formgivna av Bodil Wallman - ta gärna en titt där!

Lite om Bodil Wallman (1933-2004): Mönsterformgivare. Syster till Hildegard Olmås som signerade sina produkter Hill eller Hillan. Från 1950-talets början var Bodil verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg. Frilansade även tillsammans med sin syster. Storproducent av mönster till dukar, bonader, paradhanddukar, vepor och handdukar, även presentpapper och korsstygnsmönster. Signatur BOWA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar