torsdag 21 mars 2019

Lilla My och jag möter verkligheten - Tove Jansson tygkasse för flergångsbruk


När verkligheten överträffar sagan! Lilla My är min ständige följeslagare. Hon bor i min väska och är med mig överallt. Vi är på äventyrliga turnéer tillsammans. Med henne känner jag mod, glädje och styrka. Kanske är jag alldeles för rättfram som Lilla My, men jag förvånas fortfarande över att många kunder, flertalet faktiskt, köper plastpåsar när det finns så många bra, lätta kassar i textil för flergångsbruk som knappt tar någon plats i väskan. Har hela debatten och miljörapporterna gått dem helt förbi, eller kan det skrämmande nog vara så att de inte bryr sig om våra nedsmutsade hav? Jag plastskäms mer över att behöva köpa en påse än att gå med varorna i händerna ur butiken. Ibland känns det underligt ... som om jag vore en tjyvaktig person, men hellre det än drabbas av miljöångest! 

Namnet Lilla My kommer från den grekiska bokstaven μ (my), som symboliserar "en miljontedel", alltså något mycket litet. Men om vi alla tillsammans gör något litet blir det stort och kraftfullt. Det gör skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar