tisdag 12 mars 2019

sommartextil med ränder på härsen och tvärsen - rund vaxduk

Vaxduk ⌀ 140

Olika vävtekniker tänkte jag genast på när den här runda vaxduken dök upp framför ögonen på mig. En variant av kypert - som är en av de tre grundbindningarna. Som några av er kanske vet så "bottnar" min vurm för tyg och textil, i vävstolen. Det var "bananskalet" som gjorde att jag på riktigt halkade in på textil, blev som förtrollad och fastlimmad för all framtid. Tyvärr står vävstolarna nedmonterade sedan år tillbaka och väntar på att inspiration, lust och utrymme ska infinna sig. Inte tu tal om att jag blir lite sugen faktiskt. Vem formgivaren med sinne för varp- och inslagsriktning är, vet jag inte. Vaxduken är i en numera sällsynt bra kvalité, som knappt går att hitta längre. Jag tänker närmast på 10-gruppens produkter gjorda i vaxduksmaterial. Följsam, tjock, mjuk och smidig. Avsedda att hålla länge. Duken saknar märkning så därom kan de lärde tvista. Mönster med ränder på härsen och tvärsen går aldrig ur, eller hur? Och så har vi äntligen tagit det efterlängtade klivet in i mars månad och jag måste glatt medge att jag redan nu börjat fundera över trädgård, utemöbler och balkonghäng. Mycket vaknar till liv och det känns störthärligt! Vaxduken gör givetvis sitt till! För visst är den praktisk för svenskt sommarväder - tre snabba med fönsterrakan efter regnet och ... så fram med fikat! Vilken vår-boost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar