torsdag 9 augusti 2018

"Muminvännerna" - handduk formgiven av Tove Jansson, Almedahls, 1950-60-tal



"Muminvännerna" - kökshandduk, 45*67, formgiven av Tove Jansson,  Almedahls, 1950-60-tal.

Å va e nu detta? Prima-Donna, Muminmamman, Too-ticki och Katten, Misan, Filifjonkan, Hatifnattar, Knytt, Mumintrollet, Snorkfröken, Hemulen, Lilla My, Mymlan, Muminpappan, Gafsan, Snusmumriken, Homsan och så slutligen Sniff. Jo, alla "Muminvännerna" samlade på en kökshandduk formgiven av Tove Jansson för Almedahls, under sent 1950-tal. Den har en alldeles speciell historia som jag tänkte berätta om här och nu! En helt vanlig tisdag i början av sommaren kom ett oväntat postpaket i brevlådan och jag kunde inte utläsa vem avsändaren var. Det var ett "mjukt" paket. Jag öppnade med spänd förväntan försändelsen och till min förvåning låg däri en handduk i halvlinne med hälsningar från hela Muminfamiljen och en sagolikt fin julduk med textiltryck. Ett inlägg om den kommer såklart till jul. I paketet låg också ett brev från fina, fina kollegan Kerstin från tiden i Fjäderholmarnas hantverksbodar. Kerstin skrev att hon städat ur skåp och lådor hos hennes mor och funnit textilierna och då genast kommit att tänka på mig. Jag finner inte ord för hur glad jag blev. Som att få strössel på glassen som liten! Kerstin berättade också att handduken troligtvis var en lysningspresent till mamma Eva och pappa Ellner inför deras giftermål 1958. Oanvänd och med etiketten från Almedahls fortfarande kvar . . . Jag blir rörd och alldeles varm inombords. En så fin present vill jag verkligen förvalta väl och jag kommer inte förmå mig att använda den, trots att jag förespråkar att textilier ska användas. I mitt linneskåp blir den nog liggandes oanvänd framöver, i minst sextio år till . . . men titta på den kommer jag göra mellan varven och minnas den fina vänskapen och hela historien därtill. Senare i höst ska jag besöka Katrineholm och återuppleva gamla minnen . . . så synd bara att fåren är borta, men det viktigaste är att Kerstin finns kvar!

Några fler figurer bland Muminvännerna är Stinky, Mårran, Snorken, Rådd-djuret, Tofslan och Vifslan.

Och vet Ni, idag är det Toves födelsedag! Året var 1914.

Den som vill fördjupa sig ytterligare i Tove Janssons äventyrliga liv kan göra det här på en välmatad sida!

Lite om Tove Jansson (1914-2001): Finlandssvensk barnboksförfattare, konstnär och serieskapare. Jämte Astrid Lindgren är hon Nordens mest framgångsrika barnboksförfattare. Hon är mest känd som skaparen av berättelserna om Mumin som hon skrev och illustrerade mellan 1945 och 1977. Muminfamiljen och dess vänner lever ett äventyrligt liv i den idylliska och trygga Mumindalen i harmoni med naturen. Muminfamiljen är en familj vita, runda troll med stora nosar. Böckerna om Muminfamiljen har översatts till fler än 50 språk. Genombrottet fick Tove med "Trollkarlens hatt" 1948. Tove Jansson har fått en rad utmärkelser genom åren bla Nils Holgersson-plaketten 1953, Elsa Beskow-plaketten 1958 och H.C. Andersen-medaljen 1966.

1 kommentar:

  1. Men guuud! Hade missat att denna existerar! Vilken klenod!!!

    SvaraRadera