tisdag 5 mars 2019

la primavera, Maija Isola!

Primavera 1974
Artemis 1974

Idag sätter jag mig till bords med Maija Isola! Jojo, hennes textilmönster "Primavera" på bordstabletten ger den där rätta friska vårkänslan. Ytterligare en vår-boost, efter omplantering av alla inomhusblomster i helgen. De jublar efter vinterns misshandel med elementvärme och mörker. Och jag, jag känner mig riktigt duktig faktiskt, som om jag gjort en välgärning. En välgärning har Maija Isola oemotsagt gjort för mönstervärlden med en produktion på över 500 fantastiska mönster. Hon är mönstervärldens egen Botticelli! Att mönstret "Artemis" från samma år, är ett syskon råder det ingen tvekan om. Båda två helt oemotståndliga! La Primavera, Maija Isola!

Mönstret "Primavera" kom i nytryck 2015 hos Marimekko.

La Primavera (Våren) är ett av den italienska renässansmålaren Sandro Botticellis mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar