Men hörrni, varför tycker många att brunt är fult? Hur är det möjligt när man ser Marjatta Metsovaaras lek med olika former i bruna färgtoner? Ränder, rutor och blommigt. Hela kompositionen är magnifik tycker jag. Mönstret finns tryckt på en linneduk, 65*70, från troligt 60-70-tal, och märkt med hennes egen signatur i nederkant. Inläggen inför jul och det nya året tar sin början på söndag, 1:a advent, och då blir färgskalan och motiven av ett helt annat slag. Under december kommer formgivare som Sissi Strinnholm, Ulf & Liss Lidbeck, små julnissar, ULLAS och textilformgivare höljda i dunkel att göra entré på löpande band. Textila jultryck som alla går rakt in i mitt hjärta! Ni som har svårt för julens formspråk i en oftast mättad och gräll färgskala; passa på och vila ögonen på Marjattas formidabla mönster i milda nyanser! Hela december blir fullmatad med hyllningar och textilhistoria om våra formgivare som oftast fört en undanskymd tillvaro i textilhistorien och på linneskåpens hyllor och där merparten är kvinnor födda på 20-40-talet. Jag plockar fram allt, ja alla jultrycken ur linneskåp och lådor!!! Hög tid att visa formgivning som de allra flesta kan relatera till, gammal som ung! Väl mött på söndag 1:a advent för då plockas den första smällkaramellen fram!
Mycket om Marjatta Metsovaara (1927-2014): Född i Åbo, Finland. Fadern från Ryssland och modern uppvuxen i USA. Textilformgivare och konstnär. Känd för sin färgrikedom och sina innovativa vävar, ex gardintyget Korento från 1957. Marjatta Metsovaara formgav textilier för privata hem, hotell, flygplan, passagerarfartyg, teatrar och offentliga byggnader, bla Finlandiahallen i Helsingfors. Hon var en väldigt produktiv formgivare som arbetade med både Finland och Belgien som bas. Hennes gyllene år var mellan 1954-68.
Marjatta Metsovaara började sin karriär 1949 efter examen som textilformgivare vid Helsingfors Skolan för industriell design. Först bildade hon med skolkollegor, bolaget Vennas Oy, men samarbetet upphörde. 1954 startade Marjatta Metsovaara sitt eget företag, Metsovaara Oy, ett väveri i sin fars fabriksbyggnader i Urjala där hon formgav alla produkter i bolaget. Under 1960-talet arbetade Metsovaara med formgivning för tre fabriker, Metsovaara Oy 1954-80 (mattor, gardiner, textil konst, möbeltextil), Tampella från 1963 (textiltryck, första tyget från Tampella var mönstret Kukka) och Van Havere-Van de Velde textilfabrik 1961-87 i Belgien (vävda jacquard-tyger, mönstertryck på siden). Dessutom formgav Metsovaara inredningstextilier för många andra tillverkare, bla färgglada, mönstrade Tiptop paraplyer för Green & Green. Ryamattan Simpukka som Marjatta formgav 1962, var ett omtyckt mönster som tillverkades av Finnrya Oy.
1957 och 1960 deltog Marjatta Metsovaara på designutställningen, Milan Triennalen i Italien. Hon hade ett showroom/butik i Helsingfors och var pionjär inom industriellt vävda textilier i Finland med över 50 anställda på 1960-talet.
Hennes företag och produktnamn såldes 1980, men Marjatta fortsatte arbeta som designer för de nya ägarna till 1982. Hon avslutade sin yrkeskarriär som formgivare 1985. Gift med arkitekten Kaj Erik Gunnar Nyström (1947-65) och Albert van Havere (1966-84). 1985 flyttade Marjatta Metsovaara till Nice, Frankrike och därefter till södra Italien. Hon är en av de tre mest kända finska formgivarna internationellt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar