onsdag 27 maj 2020

1967 på finska tryckvalsar - kalenderhandduk i linne


Sextisju sextisju
Vart har du tagit vägen nu
Sextisju sextisju
Vart har du tagit vägen nu?

(Ulf Lundell, ur albumet "Vargmåne", 1975)

Jo, till tryckvalsarna på andra sidan Östersjön! En kalenderhandduk anno 1967 från grannlandet Finland! Så värst mycket mer än så kan jag rent informationsmässigt inte bidra med för handduken saknar helt märkning. Den är ytterligare ett exempel på utmärkt kökskonst, då funktion, material och mönsterformgivning bildar en sällsamt bra kombo. I kommande inlägg kommer jag att hylla textila bruksting. Textilmönster som uteslutande varit avsedda för kök och hushåll bör i allra högsta grad uppmärksammas och jag tar såklart tillfället i akt att visa lite mer av den ädla konsten. Föremålen har under årens lopp blivit både tvättpåverkade och slitna av flitigt bruk. Förehavanden i köket har också lämnat sina spår på textilierna som berättar en alldeles egen historia. Sammantaget tecken som visar på uppskattning och att föremålet varit omtyckt och funktionellt. Charmigt, tycker jag! Ni vet ju vid det här laget att jag premierar "användande" före förvaring i mörka skåp! Jaaa jag vet, lite dubbelbottnad är jag de facto, eftersom textilinsamling är en ständigt pågående syssla i mitt liv och att hitta något i mint conditon är ju givetvis toppen! Livet vore bra trist utan mönster ... och vilken tur att det ändå är maj månad och inte Vargmånens. Dock fortfarande lika aktuell ur ett perspektiv, då Vargmånens tid är en tid för kontemplation, skydd av hem och familj och för att samla styrka inför kommande tider ... Håll i, håll ut, håll andan och håll modet uppe! Det ser ju lite lite ljusare ut för var dag som går, inte sant?

Lite om Vargmånen - Januari: Månen kallas Vargmåne i januari månad. När ljuset ökar i januari och Vargmånen är full, är tiden inne för återblickar, att dra lärdom av sina erfarenheter, bevara energi och arbeta på personliga problem. Släppa taget till den tid som varit för att ta emot den "nya" tiden. För våra förfäder innebar den här månfasen att vargarna i brist på byten kom mycket närmare människornas boningar. Det är en tid för kontemplation, skydd av hem och familj och för att samla styrka inför kommande tider. En nystart alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar