onsdag 3 juni 2020

evighetsblomster från DOMUS - vintagetyg 60/70-tal


Juni månad är här och jag inleder med ett fång evighets-blomster! Midsommarblommor att lägga omkring kudden - inte under - från 60-70-talets DOMUS. Det här underbara textiltrycket skickar entydiga signaler om en enda sak och det är först nu jag får en riktig känsla av sommar och en antydan till gräs mellan tårna. Varm stentrappa, barfota, solstolshäng, fågelkvitter, den ännu inte helt utvädrade doften av "sommarstuga" och en stillhet och ro som varit så efterlängtad. Ute i ö-världen är social distansering av naturliga skäl väldigt mycket enklare och dessutom är resan dit ut inom sjukvårdsregionens gränser. Med det sagt är min skärgård invigd! Till att börja med några dagar då och då för att sedan övergå i mer sammanhängande perioder. Hur det blir med sommarloppisarna är än så länge ett oskrivet blad, men en sak är säker, ett digert takjobb ska utföras. En läkt behöver bytas och det låter kanske enkelt men ovanpå ligger takpannor ... hej å hå! Havet och himlen är lika blå och inbjudande som tidigare, skogen lika grön, klippformationerna är desamma. Jag älskar att befinna mig i den här enkla tillvaron. Här kan jag ta djupa andetag ... och det kan ingen ta ifrån mig ...

Balkongen i stan har också blivit sommarstylad och därmed har boytan expanderat i hemma-arbete-tider X 2! Det går åt rätt håll, tjoho!

Tygstuven är märkt med en liten pappersetikett från DOMUS med tillhörande evighetssymbol, som anger både längd/bredd och det facila priset av 7.50 SEK. Var hamnar vi då rent tidsmässigt? DOMUS var en del av KF-kooperationen och loggan användes under 1967-1995. Priset, färgställningen och mönstret indikerar slutet av 60-talet eller 1970-tal skulle jag tro. Visste ni förresten att det latinska ordet DOMUS, betyder Hem & Hushåll. Fint tycker jag och önskar att de inte bytt bort vare sig namn eller logga ... i evighet ... amen!

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar