onsdag 24 juni 2020

Jerry Roupe i clownnäsa - väggbonad i jute



OBS! Dagens inlägg är inget för den som lider av Coulrofobi!

Lika glad som Jerry Roupe´s clown, är jag över att det är sommar! Ett textiltryck på juteväv med smittande glatt motiv i klara glada färger. Kanske tänkt för barnrummet men jag tycker att det passar på vägg även i "vuxenrum", i alla fall i mina. Naturen är mestadels mina rum nu. Mycket är sig likt trots pandemin och ofantligt många är på ön för att upptäcka vår underbara skärgård för första gången. Jag när en förhoppning om att det även för dem blir en "kär gård" att vara rädd om. Genom att publicera Jerry Roupes  clown hoppas jag innerligt att jag inte bidragit till obehagskänslor eller skrämt vettet ur de som lider av Coulrofobi - en rädsla för clowner. Förvånansvärt många lider av fobin, i varierande skala såklart. Det var inte alls min mening att vara oberäknelig och oförutsägbar ... mitt leende är på riktigt!

För den intresserade finns här mer att läsa om Coulrofobi!

Mer av och om Jerry Roupe finns i högermarginalen under "Välj bland" ⏩ jerry roupe! Gör gärna ett djupdyk i tyghögarna!  


Lite om Jerry Roupe (1919-2005): Född i Stockholm. Textilformgivare, grafiker, bokillustratör, reklam-, affisch- och bildkonstnär. Jerry startade sin bana inom grafisk formgivning som bokillustratör och affischkonstnär. Studerade som 16-åring på Tekniska Skolan i Stockholm, men avslutade utbildningen på eget initiativ redan efter en termin och började arbeta som autodidakt på frilansbasis. Jerry Roupes genombrott kom vid en mässa i Köln 1955 då hon vann första pris på en utställning. I slutet av 1950-talet kom det textila området i fokus och ett samarbete med Stildukar i Göteborg inleddes. Hon ritade även mönster till Gamlestaden och Almedahls. Hennes föreställande, stiliserade mönster bestod ofta av blommor, blad och roliga figurer på dukar, löpare, bonader och gardiner. Från 1980-talet fram till sin bortgång arbetade hon mestadels med olja på duk, oftast med abstrakta, färgsprakande motiv. Hennes sista målning gjorde hon vid 86 års ålder (2005). Ingick giftemål med Lennart Roupe 1946. "Tomteparaden" (1960) är ett av hennes mest älskade textila motiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar