fredag 7 augusti 2020

sittdyna i ryateknik - SARS-CoV-2





Det kreativa arbetet har ömsom bestått av både mjuka och hårda material under sommardagarna som gått. Under den absolut hetaste perioden då det varken gick att fungera dagtid eller att sova nattetid satt jag och knöt en rya ... och ni ser ju varifrån inspirationen kommit. Jag började helt förutsättningslöst, utan någon vision om en mönsterbild och med färger i små kvantiteter som jag haft liggandes i åratal. Fram växte ett vackert mönster, ett virusmonster. Det dödligt vackra viruset SARS-CoV-2. Än en gång får jag belägg för att intrycken lämnar väldigt starka avtryck, för att senare, ibland flera år senare, få utlopp i ett uttryck. Jag chockeras själv, inte minst denna gång. I början av pandemin och dess första månader led jag av mardrömmar i princip varje natt. Självfallet sätter den ovanliga och skrämmande situationen sina spår, även i det undermedvetna. Jo, och vad bidde de´ då, undrar ni nog? Jo, en mjuk skön sittdyna till en rund svart pall. Året går till historien som den värsta i mannaminne och sittdynan behöver inte någon djupare presentation eller årsdatering. Ryabottnar i olika bredd, ryakit med mönster samt garn finns att köpa på Svensk Hemslöjd, antingen i butiken eller i deras webbutik. Dyr, ja, men värd varenda krona i min värld! För att inte tala om den terapeutiska betydelsen och den psykologiska bearbetningen det inneburit. Ryan har också gett upphov till en spinoff-effekt ... jag är redan startklar för att kasta mig över en ny ... Avknoppning kallas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar