onsdag 26 augusti 2020

mönster i fönster på 50-talet - "Pomona" av Lena Trägårdh

 

Tusan så fint textilmönster! Är det äppeltider så är det! Så också på Borås Wäfveri och hos Lena Trägårdh! Mönstret "Pomona"  formgavs 1958 av Lena Trägårdh och trycktes i flera färgställningar som gardinmetervara på tunn bomull, 90 cm,  för att "passa" året runt. Idag visar jag "Pomona" sydd som lång gardinkappa, nästan 4 meter. Ett på den tiden väldigt populärt mönster som återfanns i både barnrum och kök. Jag skulle inte tacka nej till några meter på full bredd! Nu tycks de allra flesta fylla burkar och flaskor till bredden av vitaminstinna godsaker som natur och trädgård bjuder på. Några äppelträd har jag inte, ingen trädgård att tala om i det avseendet, men lite mos ska jag nog kunna skrapa ihop av köpe-äpplen. Jag fick köpa min rikedom för pengar, för mig var ej annat att få, kan jag sanningsenligt säga. Gott som tusan i yoghurten oavsett var de kommer ifrån! An apple a day keeps the doctor away ... vill jag också gärna hoppas!

Lite om Lena Trägårdh, gift Eklund (1935-2007): Textilformgivare, produktdesigner och konstnär. Dotter till Göta Hellström och Björn Trädgårdh. Efter avslutade studier vid Anders Beckmans skola skapade hon mönsterkompositioner till inredningstyger för STOBO och Borås Wäfveri. I slutet av 1960-talet och 70-talet designade hon tillsammans med sin dåvarande make, Al Eklund, brickor, burkar, väggtermometrar, äggvärmare, köksförkläden och barnkläder med stiliserade blommor och hjärtan i olika färgkombinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar