onsdag 18 november 2020

mildluft & vintage gardinluft från Tampella - 70-tal

 
Mönstret "HEDE" från Tampella på full bredd - 70-tal.

En luftig luft! Ett favoritmönster både till mönster och färg! Varmt och ombonat i grann 70-talsanda blir tygstycket från Tampella, märkt "Hede" i stadkanten, oavsett om det hänger i fönster eller på vägg. Vem som ritat mönstret som är tryckt på bomullssatin i utsökt kvalité, är ovisst, även om jag kanske har mina aningar. En gardinluft - ett ord som  jag sällan hör idag. Lite gammeldags tycks det som, och ersatt av - ett par ... liksom. En gardinkappa trodde jag ingick i begreppet, men tänk så fel jag hade. Per definition är det en inredningsenhet som består av flera gardinlängder. En gardinluft kan bestå av exempelvis två gardinlängder på vardera sidan av ett fönster eller av tre gardinlängder vid två fönster (Källa: SIR Tekniskt Utskott 2002). Och med det sagt blev jag en kunskap rikare i köpet av gardinlängderna som inhandlades på loppis efter mycket köpslående för några år sedan. Och vad väntar härnäst? Jo, nästa vecka infaller 1:a advent och då kommer inläggen såklart fokusera på jultextil i alla möjliga former och färger. Jag dubblerar inläggen till onsdagar och söndagar för omväxlings skull, tacksam över att något annorlunda tar vid. Det ska bli riktigt skoj! Men nu ögonaböj - ut och andas mild november-luft innan fajten om vem som får sitta vid köksbordet börjar! Väl mött nästa vecka, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar