onsdag 28 april 2021

sommar under lövhögarna - Gudrun Sjödén textilmönster

 

Nu ska sommaren städas fram! Gudrun Sjödéns textilmönster från 2018 påminner mig om att räfsor, krattor och spadar behöver tas i bruk ute i havsbandet. Kyla och begränsning av den finmotoriska förmågan i ena handen har dock satt grus i maskineriet. Ser tiden an och väntar otåligt på att få skala av mig civilisationen bland kobbar, skär, rådjur och räv. Kul och avkopplande med trädgårdsvård tycker jag, medan andra grymtar och tycker det är pest och pina. Undrar just vad som gror och vad som kan ha kommit upp under alla lövhögar. Fredagen bjuder på vaccination - en efterlängtad milstolpe. Befriande att slippa leva med en mental pistolmynning vid tinningen. Ytterligare ett steg mot ljusare tider med andra ord! I början av april hade jag otroligt nog min första fästing så ingen går säker längre. Synd att behöva göra en notering i den loggen så tidigt på säsongen. Nu ska jag bara få fart på handen så att sommaren kan göra sitt intåg! Må väl, gott folk och ha tillförsikt!

Lite om Gudrun Sjödén (1941--): Född i Norrtälje, uppvuxen i Julita i Södermanland. Mönsterformgivare och kläddesigner. Mest känd för sina bekväma och färgstarka plagg i naturmaterial med ett nordiskt formspråk. 1958-63 studier på textil- och modelinjen vid Konstfack. Därefter arbetade hon som designer hos Ivar Wahl samt med modejournalistik för Femina och Damernas Värld. 1961 ingick hon äktenskap med fotografen Björn Sjödén. 1974 startas tillverkningen av det egna varumärket med ”designade och koordinerade kläder för aktiv fritid” med försäljning till varuhus och butiker. 1976 öppnar Gudrun Sjödén tillsammans med maken sin första butik på Regeringsgatan i Stockholm. 1993 utökas sortimentet även med hemtextil. Hennes mönster med rosor, ränder och tulpaner hör till de mest uppskattade. Inspirationen hittar Gudrun Sjödén främst i naturen, i folkliga formtraditioner och på sina resor. Idag har Gudrun Sjödén butiker och postorderförsäljning över hela världen. Hon har genom åren mottagit flera utmärkelser som designer och entreprenör. 2016 gav Brombergs Bokförlag ut "Mina mönster" av Gudrun Sjödén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar