torsdag 10 mars 2022

tappa inte greppet - DIY grytlapp


Gult & svart i AIK-land! Just idag är jag stark, just idag mår jag bra med lust och fägring stor! Detta trots det ofattbara i omvärlden. Sanering av förråd på grund av ohyra, hälsofarliga ämnen, pandemi, ja, det mesta kom i vägen när jag skulle inventera och sortera i mitt tyglager. Eller är det en efterkonstruktion väl värd att skylla på? Jag låter det vara osagt. Nu är det äntligen gjort och en tung sten föll från mina axlar. Ovissheten är värre än vetskapen, även det värsta scenariot. Det var med en viss bävan jag startade arbetet och lyckligtvis fanns inga tecken på angrepp. Jag förvarar ALLT sedan länge i stora tättslutande plastlådor men man vet ju aldrig. Det är ju inte bara jag som gillar textil! Åtgärden resulterade också i ett uppdaterat bildminne och dessutom att små tygstuvar kom i dager. Går det att få ut något vettigt och funktionellt av småbitarna? Jajamensan! Grytlappar - som hemma i mitt kök är en förbrukningsvara. Jag bränner lätt sönder dem på värmeelementen i ugnen, och hanken ligger extra risigt till. Favoriten är utan tvekan det fräsiga mönstret av Andreja Spegel med Inez Svenssons randiga bananer hack i häl. Jag gillar mönstret så till den milda grad att ett symaskinsöverdrag är i görningen och dito strykbräda ska också iklädas detta fantastiska mönster! Det blev liksom full rulle i de nordvästliga delarna av Stockholm!

Jag har använt mellankraftigt bomullstyg, kantband och bordsduk som värmeisolerande material vilket gör dem riktigt följsamma för handen att använda. Grytlappar som finns att köpa i handeln har en tendens att vara alldeles för stela och greppovänliga tycker jag. Hanken har jag medvetet placerat i mitten på en sida, för jag greppar som oftast grytlappen diagonalt och då spretar den åt icke önskvärt håll. Man kan i dagsläget gott kalla mig en grytlapps-prepper. Här finns lagerhållning för överskådlig tid! Schyssta bananer säger jag bara, för de avgjorde om jag skulle tappa greppet eller inte!

Mönster & Formgivare: 

Bikaka-mönster                     Andreja Spegel           2013

Randig Banan                       Inez Svensson            1986

Skuggbräcka                         Niina Aalto                  2018

Lena (kollektionen)               Sven Fristedt              2005

Sofia - bredrandigt sv/vitt      Anonym formgivare

Gul/vit prickigt tyg                 Anonym formgivare

Samtliga mönster är formgivna för IKEA of Sweden, förutom det gul/vit prickiga tyget som tidigare var en handduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar