onsdag 9 mars 2022

nya perspektiv med retrogardiner

 



1950-talets mönsterspråk i ett nötskal! Geometriskt och finstämt! De lite smutsiga och pudrigt torra kulörerna passar väl med den bleka vårsolen. Här som ett gardinpar i bomull på vardera 90 cm bredd, vilket var vanligt då. Ljuset har äntligen återvänt och det ger nya perspektiv, åtminstone från mitt köksfönster! Varför inte starta med en fönsterputsning och ett gardinbyte i retrostil? Sagt och gjort. Nya kulor i rullning. Skolgårdens pyramider, magiskt vackra glaskulor och dankar var förtrollande. Jag minns det så väl, precis som om det var på slutet av 60-talet när jag började grundskolan. Mestadels lajjade jag med grabbar i brist på det andra könet. Det var lådbilar, uppskrapade knän, kojbyggen och landbandy som gällde. Det lärde mig mycket och det är jag glad över. Någon exkludering på grund av kön upplevde jag aldrig - jag var en i gänget! Det e så de ska va!

Om "textiliernas decennium": Under 1950-talet genomgick Sverige en textil revolution. Nonfigurativa, stiliserade, abstrakta och geometriska mönster var signifikativt för årtiondet jämfört med 40-talets småblommiga och rätt diskreta mönster. Trycktekniken förbättrades, och man såg med nya ögon på textiliernas betydelse i hemmet, ja, till och med linneskåpens innehåll fick sig en ordentlig översyn och en standard utarbetades. Årtiondet lade grunden för svensk tekoindustri och inhemsk textilformgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar