onsdag 15 juni 2022

opp, opp, söta sockertopp - retroduk

 

Textiltryck på linneduk, 22*22, anonym formgivare.

I väntans tider går jag! Nästa vecka är det midsommar om nu någon missat det! Lite svårbegripligt för maj månad har inte varit sig riktigt lik. Kall och regnig. Jag har i alla fall hunnit med att boa in mig i skärgårdskojan, röjt och ansat buskar och träd och pustat ut över att ingen ny granne flyttat in under kåken. Upptäckte att pallkragarna sett sina bästa dagar och måste ersättas med nya. Men det är lugnt. I år har det inte varit några stora överraskningar och det känns skönt. Stararna, my sweet little starlings, är redan utflugna och holkarna står tomma i väntan på nästa vår. För flugsnappare, talgoxe, blåmes och koltrast pågår fortfarande utfodring i barnkrubban dygnet om. Rådjuren strosar såklart omkring, men var är räven undrar jag lite oroligt. Växtligheten är lite trögstartad och för årstiden sen. Bestulen på maj? Jaaa, lite. Men nu finns inte tid för slow starters. Nästa vecka ska jag tusanemej plocka prästkragar! Kom opp, opp, min söta sockertopp! Väl mött om några dagar när festernas fest går av stapeln! Tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa!

Prästkrage på blomsterspråket: I dina ögon hittar jag lyckan ... och då tittar jag gärna djupt i dina! 

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar