onsdag 21 september 2022

troll-trolli-loll-loll - vintage väggbonad av May Bühler

 

Väggbonad för barnrummet formgiven av May Bühler.

Troll-trolli-loll-loll ... mörkret faller allt tidigare om kvällarna och trollen de dansar i skogsbrynet i det lilla ljus som finns. En väggbonad för barnrummet som väcker fantasin till liv, även min får jag lov att säga. Några längre utflykter göra jag icke i det becksvarta mörker som råder här ute i skärgården, om det kan vänta till morgondagen. Kanske en lyx - att kunna vänta - till skillnad från storstadens höga puls dygnets alla timmar. "Sen" är ett rätt okänt begrepp för mig. "Nu" är det som gäller! Med andra ord ligger jag i hårdträning för att stilla mina impulser något om hösten! Ett underbart och fantasieggande textiltryck på linne, 33*65, formgivet av May Bühler under 60-70-talet. Ha det bra i höstmörkret och tänd stearinljusen, vettja! Efter en rätt intensiv sommar är soffhörnet bra mysigt ändå!

Lite om May Bühler (1921-2006): Mönsterformgivare. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. Signatur M Bühler eller Bühler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar