onsdag 28 september 2022

vintage textil i höstens färger

 

September är på upploppet och mönstret återspeglar min sinnesstämning här och nu. Almanackan aviserade höstdagjämning för några dagar sedan och det går inte längre att förneka när temperaturen nästan snuddar 0 om nätterna. Sommaren gick fortare än vanligt, den svepte förbi i all hast. Jag har mestadels hållit till i skärgården, besökt loppisar, skyfflat hundratals liter jord i jakt på ollonborren, arbetat med siktlinjer, fällt träd, rensat bort buskar och sly, anlagt nya pallkragar, ja, sysslat med trädgårdsarbete i mångt och mycket. Naturen återtar ytor fortare än man hinner blinka, i synnerhet lövträden, och plötsligt har man en asp eller ek vid husknuten. Jag är nöjd med de öppna ytor som skapats och väntar med spänd förväntan på våren, för först då kan resultatet ses i sin helhet. Nicko ni vet, ekorren, har hållit mig sällskap så gott som varje dag. Nu till tygmönstret - om det finns i stort sett inte mer att tillägga än att det är ett textiltryck på bomull. Det saknar märkning men det är i alla fall stormönstrat och blommigt till tusen i mina ögon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar