söndag 24 december 2023

Kerstin Hallroth och jag önskar GOD JUL!

 

Ho, ho, ho! Dubbelt upp idag eftersom julafton och 4:e advent infaller på samma dag! Med ett digitalt julkort med motiv från en linnelöpare, 24*57, formgiven av Kerstin Hallroth, önskar jag er en riktigt GOD & SKÖN JUL! Jag har en rätt så skral textil samling av henne och blev attans så glad när jag fann denna guldklimp. Julen är kommen och dagens höjdpunkt är väl ändå när familj och vänner droppar in och, oops, det gör de snart. Hit kommer ingen tomtegubbe i år ... jag har redan en hemma 24/7 årets alla dagar! Han har liksom gjort sig hemmastadd här ... och är älskad till tusen! GOD JUL till er alla - det tål att upprepas!

Julinläggen är inte slut med det här om ni tror det! Redan imorgon och på Annandag jul finns fin retro/vintage textil att se här. Väl mött då! 

Lite om Kerstin Margareta Hallroth (1920-1998): Svensk bildkonstnär, textilkonstnär och dekoratör. Uppvuxen på Gotland. Dotter till bagarmästaren Gustaf Hallroth och Ester Norrby. Studier vid Stockholms reklamskola och vid Slöjdföreningens skola i Göteborg i dekorationsmåleri. En kortare tid studerade hon även vid Otte Skölds målarskola i Stockholm. Medverkade i Göteborgs konstförenings sommarsalonger 1945–1954 och i samlingsutställningar för lokala konstföreningar. Hennes motiv består främst av interiörer, figurer och landskap utförda i oljefärg, teckningar eller som textiltryck. Kerstin Hallroth finns representerad vid Gotlands museum. Kerstin Hallroth var ogift vid sin bortgång 1998. Textil signatur KH.

🅶🅾🅳 🅹🆄🅻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar