onsdag 7 februari 2024

mätsticka i tyg av Ulla Margareta Littorin


Kort vinner - i längden! Det sägs att man blir kortare i rocken med åren. Så sant som det är sagt och odiskutabelt enligt passenheten. Själv har jag krympt hela 2 centimeter och det verkar rimligt när jag tänker efter. 4 diskbråck och nertrampade fotvalv borde ha bidragit till detta fenomen på min annars så resliga kropp! Får vara nöjd med att jag alltjämt håller mig ovanför Ulla Margareta Littorins mätsticka i linnetyg för barnrummet som slutar vid 150 centimeter. Gott nog, får jag väl tycka! 

Lite om Ulla Margareta Littorin (f Mjörne 1917-2009): Textilkonstnär och verksam i Alingsås. Som dotter till disponenten vid textilfabriken i Sjuntorp växte Ulla Margareta Littorin tillsammans med sina två systrar  - Ingrid Mjörne-Michelsen och Barbro Mjörne-Danielson - upp i en textil miljö där alla tre blev verksamma textilkonstnärer/formgivare. Ulla Margareta har formgivit romantiska bonader och större juldukar bland annat för Ljungbergs Textil. Textil signatur UML.

🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰🐰

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar