onsdag 14 februari 2024

storvinst & "Onni" av Fujiwo Ishimoto Marimekko vintage


Ibland har man tur, även i kärlek! Jag hävdar bestämt att den svåraste uppgiften i livet är kärleksrelationer, att uppnå en väl fungerande och sund sådan. En krävande och framförallt utvecklande process som förhoppningsvis aldrig avstannar. Vi käbblar fortfarande om samma saker som vi gjorde förr, men mer sällan, mindre bryskt och kanske rent av lite mer förlåtande. Bristande kommunikation leder ofta till bråk och därför är en ständig dialog helt avgörande. Jag hoppas att jag blivit en bättre människa genom samlevnad och att utvecklingspotentialen är fortsatt god. På temat "Alla hjärtans Dag" passar Fujiwo Ishimotos mönster "Onni" (sv. övers. att ha tur) från Marimekko 1975 alldeles förträffligt. När någon försöker prångla på mig en lott eller liknande brukar jag leende replikera - "Nej tack. ... jag har tur i annat!" Och jag hade inte kunnat önska mig mer! En felringning på telefonen till en okänd person som blev min livskamrat, vän och käresta av bästa kalibern! Undrens tid är inte förbi! En bästis att gå armkrok med varje dag. Ikväll blir det pusskalas! Ha en extra kramig dag, gott folk! 

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

Fujiwo Ishimoto (1941--): Född i Japan på ön Shikoku. Textilformgivare och keramiker. Studier vid Tokyo National University of Art med huvudsaklig inriktning på textil design 1960-1964. Efter avslutade studier arbetade han under 6 år i Japan för kimonotillverkaren Ichida för att sedan resa utomlands. Redan under studietiden hade Marimekko väckt hans intresse, Maija Isolas mönster i Askos butik i Tokyo, och senare på flertalet platser i världen som han besökte. Det resulterade i en resa till Finland där han träffade landsmannen Katsuji Wakisaka som då var anställd på Marimekko. Fujiwo Ishimoto fick först anställning på Marimekkos Décembre, Marimekkos nya satsning på accessoarer och väskor, för att senare arbeta som textilformgivare av inredningstyger i företaget. De japaninspirerade mönstren Jama och Sumo var hans första mönster för Marimekko 1977. Fujiwo Ishimoto arbetade för Marimekko 1974-2006 och hade en produktion på över 400 mönster.

Fujiwo Ishimoto arbetade även som formgivare av keramik för Arabia och gjorde scenuppsättningar och kostym för Finlands Nationalopera. Hans mönster har visats internationellt på ett flertal modescener och han har tilldelats utmärkelser och priser både i Finland och utomlands.

Hans inspirationskälla har varit naturen och dess årstidsväxlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar