onsdag 14 augusti 2024

fallfrukt & ULLAS retroduk

 



Jag har blivit med äppelträd! Efter massor med år med endast ett litet förkrympt körsbärsträd har mina önskningar om en fruktträdgård äntligen slagit in ... och det med råge! 5 äppelträd, 1 päronträd och 2 körsbärsträd som i år dignar av frukt. Så mycket att jag oroas över att grenarna ska gå av, de tar nästan i backen på sina ställen. Gamla trotjänare är de allihopa, fullvuxna och ståtliga. De skapar skugga och rumslighet i den stora trädgården. Mina förvaringsmöjligheter som storstadsmänniska är begränsade, även om jag på heltid skulle ägna mig åt förädling - att sylta och safta. Vi är två i hushållet och årets rekordskörd räcker till många fler. På temat presenterar jag en underbar bomullsduk, 112*112, med passande tryckt mönster av vår älskade ULLAS - Ulla Scheuer från 1960-talet! Härlig, så säg! Jag slås av hennes färgsättning, hur klockren den är, mitt i prick. Den invigde i äppelknyckarbyxor känner väl till vilken färgsättning marken har under ett äppelträd! Jag har blivit van vid "högljudda" äpplen ... bonk ... bonk bonk bonk, som faller ner på hustaket att jag inte reagerar längre! Skottkärran står framme för jämnan och jag plockar fallfrukt för glatta livet! Det man inte har i huvudet får man ha i knäna! Top score i trivsel!

Lite om äppelknyckarbyxor: Äppelknyckarbyxor, golfbyxor, knäbyxor, knickers eller knickerbockers är namnet på samma klädesplagg. En byxmodell som slutar vid knäna och som fästs strax nedanför knät med ett spänne. Från USA och basebollaget ”New York Knickerbockers” spred sig byxmodellen till brittiska golfspelare, cyklister, längdskidåkare och jägare i början av 1900-talet. Knäbyxan var som mest populär i Sverige under 1930-1950-talet och kallades ofta för äppelknyckarbyxor, eftersom de oftast bars av pojkar som lätt kunde gömma stulna äpplen i de vida byxbenen. Den mest kände bäraren av knäbyxor är seriefiguren Tintin.

Lite om Ulla Scheuer (1936-2009): Född Svensson och gift Scheuer. Studier vid Slöjdföreningens Skola i Göteborg 1954-58. Hon praktiserade under skoltiden på Mölnlycke och fick anställning där efter avslutade studier 1959. På Mölnlyckes mönsterateljé arbetade hon för Viola Gråsten som var företagets konstnärliga ledare. Under hela sin aktiva period, 1959-1988, frilansade hon som textilformgivare, främst för textilfirman Stildukar i Göteborg som var hennes största uppdragsgivare. Andra Göteborgsbaserade textiltryckerier arbetade hon sporadiskt för. Ullas har designat allt från bonader till tallriksunderlägg, underkläder med motiv och julstrumpor. Den första stora julstrumpan i Sverige är formgiven av Ullas. Hennes tyger har även funnits på IKEA. Under sin karriär var Ulla känd i alla de nordiska länderna, och tillhör idag de mer trendiga formgivarna av textiltryck från 60-talet. Hon fortsatte även på senare år att måla motiv på det platta perspektivlösa sätt som hon en gång blev känd för. ULLAS har under 2000-talet varit den mest åtråvärda bland samlare av textiltryck i Japan. Ulla Scheuer avled 10 juli 2009, 73 år gammal. Textil signatur ULLAS.

🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar