onsdag 4 september 2024

i skogen med Ulla Eson Bodin



En grön våg svepte fram under 1970-talet ... men det var inget som slog rot i mig som då befann mig i tonåren. Därför är de här textilmönstren och formgivarna ett nytt område för mig, inte minst tygerna för det livliga och fantasifulla rummet som bebos av små medborgare. Ett örngott fångade min uppmärksamhet, härligt grönt och med fokus på naturen. Förvånansvärt välbevarat, bäddtextil brukar ju snurra i tvättmaskinen för jämnan. Hemåt vi gick över stock å sten till nytt boställe i mitt linneskåp! Fyndplatsen var en loppis med andra ord, var annars hittar man sänglinne som är fyllda 50 år och lite till? Fantastiskt! Örngottet är sytt på full bredd, från stadkant till stadkant, och om man lägger bild 1 och 2 bredvid varandra syns mönstret i sin helhet. Passande nog heter mönstret Skogen och är ritat av Ulla Eson Bodin för Almedahls på 1970-talet, där hon för övrigt var chef för designavdelningen i 35 år. Hennes produktion av mönster var stor och det tackar jag för! Att bege sig in i Ullas skog är som att få en saga berättad vid läggdags ... Älskar´t!

Ulla Eson Bodin (1935-2009): Chefsdesigner på Almedahls under 35 år med bland annat Wanja Djanaieff och Anna-Lena Emdén som medarbetare. Hon hade en stor produktion och formgav många mönster för Almedahls, bland annat Den goda jorden som blev en försäljningssuccé och även textil för barnrummet. Under 1970-80-talet bar förskolepersonal i Stockholms Stad förkläden med Ullas mönster Noaks Ark. Äpplen är ofta förekommande i Ulla Eson Bodin mönster. Efter avslutad anställning på Almedahls arbetade hon som professor vid Textilhögskolan i Borås. Hon ägnade sig också åt mode- och dräktkonst för teater och opera.

Ett urval mönster: Noaks Ark, Gåsen och Jakten.

🌲🌳🌲🌳🌲🌳🌲🍄🌲🌳🌲🌳🌲🌳🌲

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar