onsdag 28 augusti 2024

dunka-dunka & Pomona - Lena Trägårdh Eklund

 

Jag fortsätter på höstens äppel-tema för de tycks aldrig sina! Natt som dag hörs dunka-dunka på hustaket, det intensifieras, ett beskedligt bonk till att börja med, är numera bom ... bom bom! Ovan det storslagna mönstret Pomona formgivet av Lena Trägårdh 1958. Ofattbart. Ett enkelt, tidlöst mönster med en fantastisk färgsättning/kombination och sååååååå bra! En 10-poängare! Jag lyckades i sommar, trots flytt och annat ståhej, komma iväg på en och annan loppis. I en trave med textil fann jag dessa två köksgardiner med mönstertryck på tunn bomull i mint condition. Gardinkappan lämnade jag därhän, för smal i mitt tycke och avsedd för dåtidens gardinstänger. Full pott och en lycka utan dess like! Mönstret trycktes av Borås Wäfveri i flera färgkombinationer och var omåttligt populärt både i köks- och barnrumsfönstren året om. I högermarginalen under "Välj bland", Lena Trägårdh Eklund finns mönstret i en röd/orange färgkombination att se. Nu tackar jag för mig och dyker upp här igen med fler magiska tygmönster nästa onsdag. Väl mött då!

Lite om Lena Trägårdh, gift Eklund (1935-2007): Textilformgivare, produktdesigner och konstnär. Dotter till Göta Hellström och Björn Trädgårdh. Efter avslutade studier vid Anders Beckmans skola skapade hon mönsterkompositioner till inredningstyger för STOBO och Borås Wäfveri. I slutet av 1960-talet och 70-talet designade hon tillsammans med sin dåvarande make, Al Eklund, brickor, burkar, väggtermometrar, äggvärmare, köksförkläden och barnkläder med stiliserade blommor och hjärtan i olika färgkombinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar