onsdag 3 december 2025

hjärtat klappar för Maud Fredin Fredholm

 

Liten fin duk i bomull med textiltryck formgiven av innovativa och produktiva Maud Fredin Fredholm! Hjärtat är en av symbolerna för julen men även för årets alla dagar. Var dag och varför inte idag? Det kostar inget att visa lite medmänsklighet ... ett hej, ett leende, eller en kort pratstund med grannen som man inte sett till på månader. Så bråttom i livet kan man bara inte ha. Mönstret finns i flera variationer på bordslöpare och större dukar. En hjärtligt god onsdag önskar jag er alla med en leende Maud!


Mycket om fantastiska Maud Barbro Fredin Fredholm 1919-2013: Textilkonstnär, modeskapare och mönsterformgivare. Född i Göteborg och uppvuxen i Alingsås. Dotter till köpman Herbert Fredin och Anna Persson. Gift med Åke Fredholm 1941. Studier vid Slöjdföreningens Skola 1935-41 och på Valands Målarskola 1949-50. Under åren 1942-44 arbetade hon på uppdragsbasis och ritade inredningstextil, bland annat till varuhuset Ferdinand Lundqvist i Göteborg. Efter det följde mängder av frilansuppdrag och Maud inredde restauranger, skolor och ålderdomshem med sin färgsprakande textil. Hon dekorerade även keramik för Bobergs Fajansfabrik i Gävle. Ingen känd signatur finns på keramikföremålen från Bo Fajans. 1945 grundade hon modeföretaget "Maud Fredin Fredholm AB" i Göteborg med agenter, återförsäljare och filialer i Sverige, Europa och USA. 1954 öppnade hon konsthantverksbutiken "Fönstret" och 1965 den egna butiken "Maud International Boutique" med verksamhet i bland annat Tyskland och Frankrike. 1968 flyttade hon sitt företag till Pixbo där hon i sin ateljé och fabrik hade 30 anställda som mest. Hon drev sitt företag framgångsrikt fram till 1995 då hon som 76-åring skapade sin sista modekollektion. Hennes alster finns representerade både på Nationalmuseum i Stockholm och på Röhsska museet i Göteborg. På Röhsska museet hade Maud flera utställningar, första gången 1956 och senast 1990. 

Maud Fredin Fredholm är en av Sveriges största textilkonstnärer genom tiderna. På 50-, 60- och 70-talet var hon en av de absolut största och mest tongivande på Sveriges modescen, men även utomlands. Maud var nytänkande i färg och form. I gardintyget kunde mönstret till en tunika gömma sig, och färdiga mönstermallar till jackor, blusar och klänningar trycktes direkt på metervaran. Hon arbetade som "egen" under hela sin karriär och trivdes som allra bäst vid ritbordet! Textil signatur MAUD.

💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar