måndag 16 november 2015

kika genom nyckelhålet - funkis rätt och slätt

Funkis - dörrhandtag med svart bakelithylsa och profilerad ändknopp.

"Ta ålen i stjärten och mannen på orden, halare handtag ej finnes på jorden". Kanske att ta iii, men periodvis applicerbart även i mitt jordeliv. Uttrycket som jag läste för en herrans massa år sedan har etsat sig fast likt en ramsa man lärde sig som liten i skolan. Nu till ett helt annat slag av handtag eller trycke som det också heter. Funkis & dörrhandtag. Vitmetall med svart backelithylsa och profilerad ändknopp. Stilrent, avskalat och smäckert - i mitt tycke - urläckert! Med risk för att bli tjatig, bör man tänka efter mer än 3 gånger den dagen då tankar om ett nytt kök eventuellt seglar upp. Ställa sig frågan om en tidsenlig renovering är möjlig istället för att, i värsta fall, riva ut. Bostäder med originalinredning från olika stilepoker går i den rådande renoveringsivern en skakig framtid till mötes. De få som finns kvar kommer ha mervärde och vara eftersökta. Hippt. Tror jag! Renovera varsamt. Huset har en själ . . . det sitter i väggarna. Harmoni.

Funkis - fönsterspärr i original.

Här kan Du se hur min funkis-lägenhet ser ut!

En så´n lycka att Byggfabriken finns, både rent fysiskt och online. Byggnadsvårdsbutiker har också ett brett utbud av inredningsdetaljer från olika stilepoker. Så långt ifrån kommersens högborg, Mall of Scandinavia, man kan komma, om jag säger så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar