fredag 6 november 2015

LED-ordet är . . . ljus!


Hallå där ute i mörkret! Från värmeljus till elektriskt ljus! Högaktuellt just nu i vårt avlånga, mörka, kalla land är belysning. Nyligen tog jag itu med en surdeg som legat och jäst högst upp i skåpet. I flera år. En megastor låda med ljuskällor. I en enda rörig röra. Glödljus, lågenergi, LED, halogen, klara, matta, E14, E27, GU, kron, klot, normal och spiral. Ett dåligt samvete på flera vis. Visst, jag har i takt med trasiga glödljus bytt till energisnålare alternativ om det varit möjligt. Tyvärr har marknaden inte alltid tillgodosett de behov jag eftersträvat, som dimbarhet, varmt ljus och en lampa som ger full ljusstyrka direkt och inte dagen därpå! Vi har trots allt en lång, kall och megamörk årstid som kräver bra belysning, från arbete till mys. Upprensning var LED-ordet! En hel del utrangerades, framför allt halogen- och reflektorglödlampor som alstrar nästintill brännbart farlig värme. De fick sin sista vila på återvinningsstationen. Samma öde till mötes gick alla lågenergilampor som jag köpt i tron att de skulle fungera bra. Alla spots i mitt upplysta hem har nu LED från IKEA, likaså övrig belysning som saknar transformatorer eller har dimmerfunktion. Watt´då? Jo, dimbara LED-lampor med ett osynligt flimmer vill jag helst leva utan. Huvudvärk har man nog av ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar