fredag 22 januari 2016

redo för dumpster diving & containerfynd


Reda-hylla med skäppor i glas - containerfynd vid en annan djupdykning!

Nu förflyttar jag mig raskt från finländsk mönsterformgivning och Monthly Makers till köksregionen och ett fint containerfynd. Uppställd utanför restauranggrossisten som nu skulle flytta till annan adress stod jag redo för dumpster diving. Ur högen av inredning och utrensat porslin fiskade jag bland annat upp det här rektangulära vita porslinsfatet med lågt bräm. Ja, jag vet att det är olagligt att ta saker ur containers, men med tillåtelse gick det finemangis. Som klippt och skuret mot vitt kakel på bänkskivan i bok intill spisen, för alla små vackra, nödvändiga saker.  Var sak på sin plats, som det heter. Att de sedan blir extra fina i grupp, är en estetisk bonus. Praktiskt, snyggt, lättskött och funktionellt. På brickan står en liten vit burk med text, Maria Holmberg Keramik, vitlöksrivare i gjutjärn formgivet av ERNST, makrillburk av Nermansdotter, konserveringburk i glas för flingsalt, fågelflaska Vigg för olja/vinäger, Rep&Lera och slutligen en saltkvarn från Cole & Mason. Wow, så bra det blev. Sammanhållet, stiligt och en bra kombo med övrig originalinredning från mitten av 1940-talet. Om senfunkis och originaldetaljer hemma hos mig kan Du läsa om här, här och här! Återbruk är bra och små saker kan göra stor skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar