fredag 15 januari 2016

tio kalorifattiga och filosofiska dagar i mitt liv


God morgon till en klar, isande kall och mörk januaridag! Idag vill jag knappt sticka ut näsan. Det mest humana vore att vira in sig i en varm pläd och luta sig tillbaka i soffans mysiga hörn. Huua, så kallt det är. En arktisk kyla som vi upplänningar inte alls är vana vid. Av en händelse råkade jag läsa dikten "En dag om året" av Stig Dagerman. Med knivskarp skärpa mindes jag 10 kalorifattiga och filosofiska dagar i mitt liv. Under en av mina mest fysiskt och psykiskt krävande fjällvandringar i Sarek nationalpark, med hela livet på ryggen, fick jag frågan; Vad skulle Du göra om Du vore diktator? Svaret löd som följer och det skulle bli detsamma nu som då; Om jag vore diktator skulle jag förbjuda krig & förtryck och avsätta mig själv. Så de´ så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar