onsdag 11 maj 2016

compact living, tidstjuvar & min kajuta - DIY


Välkommen till mitt kryp-in! Ett härligt ställe att ta min tillflykt till när jag vill slippa storstadens larm och brus och hamna i naturens rofyllda NU. Där tiden nästan står stilla och dagarna är oändliga. Jag blir alltid lika förvånad över att klockan är sååå lite och funderar kring det nästan varje gång jag är där. Tv-kanalerna är få, dator finns och uppkopplingen är god. Mobilen ligger inte i fickan . . . och jag bär aldrig armbandsur. Något stjäl tid i storstan, men vad? Livet känns lätt att leva där, trots avsaknad av varmvatten, wc och stora ytor. Vardagssysslorna tar längre tid, och de får också ta tid! Ytmässigt är det sannerligen compact living. Sovrum, vardagsrum, bibliotek och kontor är inrymt i ett och samma rum. Ett allrum rätt och slätt. Jag har aldrig upplevt ytorna små och trånga. Tricket är yteffektiv inredning! Varje centimeter är viktig och multi-funktion är A och O. Bäddbar soffa, Beddinge, IKEA, där sängkläderna förvaras i en hängmatta, fäst i taket. Små, nätta, funktionella möbler, helst på hjul är ett +. Inte alltid så lätta att hitta, men håll ögonen öppna på loppisar och i secondhand-butiker. Sedan är det bara att släppa loss kreativiteten! Måla, snickra, sy, och sätta sin egen personliga prägel på "boendet", både inomhus som utomhus. Framför allt att låta det ta tid. En remake på remaken är inte helt ovanligt vad gäller mig. Som en pågående process. I skapandet föds gärna ny kreativitet när inspirationskällorna är många. Inga paketlösningar eller färdiga koncept här inte! Jag skrattar mig lycklig över min lilla kajuta . . . och får bara mer och mer att göra! Härlig utveckling, tycker jag! Släpp loss kreativiteten - det är VÅR!

Fåtöljen Älmhult formgiven av Tord Björklund, 1986, för IKEA, är omklädd av mig i Liza Lundström tyg Kilimanjaro, Åhlens, 1993. Fler bilder från det projektet finns till höger i marginalen under Lisa Lundström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar