fredag 7 juli 2017

geometriskt formspråk - textil för fika på 50-talet


Geometriskt mönster a la 50-tal.

Att den här rektangulära bordsduken i bomull, 90*128, från 1950-talet har kaffefläckar lite varstans, har jag full förståelse för. Färgerna är, trots flitig användning, välbevarade. Hade jag varit hemmafru och haft den på linneskåpets hyllor då det begav sig, hade jag gärna haft kaffebjudningar för grannfruarna i hela kvarteret! En favvo! Suverän färgsättning och dito mönster. Geometriska mönster var 50-talets signum. Färgerna står i bjärt kontrast till duken från onsdagens inlägg i blekgula nyanser och grått som färgmässigt kanske mer hör hemma på 50-talet. Sju sorters kakor . . . får det lov att vara en kopp? Tack, gärna!

Materialet i duken är bomull, metervara på full bredd, 90 cm, och fållat i kortändarna. Det kan mycket väl ha varit ett draperi från början, vad vet jag! Kuddar i ny tappning på 2010-talet vore en höjdare, eller hur? En remake som är minst lika bra och för mig mycket mer användbart. Trevlig helg runt fikaborden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar