onsdag 6 september 2017

senapsgul invänjning & här behövs frälsning


Idag är jag på missionsuppdrag och ska göra ett tappert försök att omvända alla de som inte gillar gult - i synnerhet svenskarna! De är svårflörtade och därvidlag blir sortimentet av gula tyger och annan inredningstextil oavsett årstid, väldigt sparsmakat. Alla har vi gått på senapsgul invänjning de senaste åren . . . för att nu kanske vara redo för riktigt, riktigt klar gul. Till min glädje ser jag att två stora möbeljättar har drämt i rejält och till och med har gula möbler bland sina produkter. Härligt. Någon som vågar? Är en färgattitydförändring på gång? Finns det forskning på området eller har en "färganalys" gjorts på svenska folket om varför detta motstånd? Är det måhända så att gult anses vara en "barnfärg"? Vår nordiska stil med ljusa trädslag och stilren formgivning borde vara en utmärkt kombo. För att inte tala om avsaknaden av ljus och sol stora delar av året. Jag är förbryllad. Hela sommaren letade jag efter ett enfärgat gult tyg till kuddar - ett ouppnåeligt mål - som att leta efter en nål i en höstack. Mina funderingar är många kring färgcirkeln och i synnerhet en av elementarfärgerna - GULT. Jag missionerar vidare och förkunnar; Gult är snyggt, uppiggande och en makalöst bra komplementfärg! Gul är ju kul, jööööö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar