tisdag 17 april 2018

frutto di Fristedt - textilmönster av Sven Fristedt




Textilmönstret "Frutto" ritade Sven Fristedt redan under 1980-talet för Borås Wäfveri och här i nytryck för hemtextilkedjan Hemtex på ett kuddfodral. Det är nästan så jag längtar till äppelmostider och äppelringar på tork i taket! Ett smakrikt mönster om jag säger så som sååååå! Men först ska jag avnjuta våren till fullo och ha en sjusärdeles sommar innan jag tar på mig äppelknyckarbyxorna!

Missa inte att se och höra honom själv berätta om sitt liv som konstnär och textilformgivare! 

Ett annat fruktbart samarbete mellan Sven Fristedt och Hemtex var jubileumskollektionen 2013 som finns att läsa och se här. Fler mönster, Cornilla och Perta för att nämna några, finns i högermarginalen under "Välj bland" 🠞 sven fristedt. 

Lite om Sven Fristedt (1940--): Svensk konstnär och textilformgivare med djärva, färgsprakande, effektfulla och organiska mönster. Fick sitt genombrott på 1960-talet och är idag en av Sveriges främsta mönsterformgivare. Utbildad vid Beckmans och Konstfack i Stockholm. Sven Fristedt har varit verksam under lång tid och producerat ofantligt många textilmönster för både Borås Wäfveri, Katja of Sweden och IKEA. Han är still going och en doer . . .  

Ett axplock ur hans mönsterskatt: Pompelmona, Loppcirkus, Satin Cross, Bladhult, Zebra, Ormen, Päråna, Glada Blad (IKEA), Alfi (IKEA), Myrten (1968, IKEA) och det omåttligt populära mönstret Skyar för påslakan och tapeter som han gjorde för IKEA i början av 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar