torsdag 31 maj 2018

stenkoll på bordet - retro duk 50-60-tal




Det här fint formgivna mönstret på en duk i lite grövre linne, 70*70, får i alla fall mig att associera till stenar. Mossbeklädda, stenar vid en strand eller en stenmur. Osignerad tyvärr, och såklart loppisfyndad. Om jag får tidsbestämma är det troligtvis ett textiltryck från 1950-60-talet det handlar om. Vad det lider ska den pryda ett gammalt klaffbord på verandan i skärgården. I den steniga miljön passar den som fisken i vattnet! Flera helger på raken har jag varit på den efterlängtade ön och som alltid när sommarsäsongen tar vid, har det varit mycket jobb. Nu kan jag "skörda frukterna" av hårt kroppsarbete och får äntligen sätta mig till vila i en solstol med benen i kors, en kopp kaffe och en stickning. Den där stickningen åker ToR den också, men om kvällen är jag så fysiskt trött att ögonen bokstavligt faller igen. Med förskräckelse upptäcker jag dagen därpå tappade maskor och gud vete vad. Fästingarna har gett sig tillkänna, stararna har bråda tider med hungriga ungar i etage-holkarna och flugsnapparen har stenkoll dag som natt på sitt harem med tjusiga damer. Undrar om det blir några stenfrukter i år . . . körsbärsträdet har blommat över och en hel del frukt-embryon kan skönjas! By the way . . . havsörnen glidflög över himlen och visade upp sig från sin absolut bästa sida. Jag blir lika glad varje gång att räddningsaktionen som pågått under lång tid för att skydda den magnifika fågeln har lyckats. Han hör havsbandet till . . . med sin snygga siluett mot en blå himmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar