onsdag 26 september 2018

operation: rädda trädgårdssoffa - DIY & återbruk

 Hmm, undrar om soffan kan sågas itu? Benet - en sorglig historia.
 Friskt vågat - hälften vunnet!
 Bortom all räddning!
 Profilen är viktig!
 Likaså här!
Voilà! Still in business för lata stunder!

Den senaste veckan har jag hängt och slängt i skärgården. Bokstavligt talat. Hösten knackade hårt på dörren och sommaren kändes väldigt avlägsen. Det var med stor sorg jag upptäckte att rötan gått långt i den fina gamla trädgårdssoffan. Trots bra vinterförvaring och oljebad för benen varje sommar stod den inte att rädda. Trodde jag ja. Analytiskt gick jag igenom hur den var konstruerad och ... jo, nog skulle det väl ändå gå att rädda vissa delar från brännhögen i alla fall. Friskt vågat - hälften vunnet! Skam den som ger sig. Sagt och gjort! Japansåg, bågfil, fasta- och sexkantsnycklar fram och så skrida till verket. Kapade soffan mitt i tu och bytte ut ett halvruttet ben mot ett som var ok. Det var det kritiska momentet med oviss utgång och det arbetsmoment som i särklass tog mest tid i anspråk. Popnitat ställer alltid saker på sin spets - ska det gå att få isär utan alltför stor åverkan eller? Jo, jo minsann. Profilen för ryggstöd och sits filades och slipades till för att sedan få sig en strykning med ny färg. Nu nästan sitt forna jag, i bantad version. Jag är själaglad över att jag tänkte en runda till innan kassering och att räddningsinsatsen för den sååå älskade utemöbeln lyckades. På kuppen lärde jag mig ett och annat värdefullt också! Från trädgårdssoffa till maxad stol  eller soffa för nyförälskade par kanske ... närå ... enkom för mig, mina tankar och min kaffekopp - med en enastående utsikt över viken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar