tisdag 25 september 2018

ULLAS - köksfägring på parad av Ulla Scheuer!



Ulla, min Ulla. Vem i hela världen kan motstå ULLAS? Jag kan det då rakt inte! Köksfägring med ULLAS på parad i köket! Visst är hennes formspråk härligt? En formgivar-favvo om jag säger som så. Motivet får mig att tänka på väntande tidsomställning till vintertid. Bakåt och mörkare. Hur ska det då gå med broderierna och sömnaden? Dagsljuset tryter redan, minst sagt, och det är svårt att ersätta. För mig är det påfrestande för kropp, själ  och arbetsmöjligheter ... så jag håller tummarna för att det blir sista gången!

Vill Du se fler mönster och paradhanddukar som Ulla Scheuer formgivit - kika i högermarginalen  och klicka under "Välj bland".

Lite om Ulla Scheuer (1936-2009): Född Svensson och gift Scheuer. Studier vid Slöjdföreningens Skola i Göteborg 1954-58. Redan under skoltiden praktiserade hon vid Mölnlycke och fick efter avslutade studier anställning där. 1959 arbetade hon för fabrikens konstnärliga ledare - Viola Gråsten. Under hela sin aktiva period, 1959-1988 frilansade hon som textilformgivare, främst för textilfirman Stildukar i Göteborg som var hennen största uppdragsgivare. Andra Göteborgsbaserade textiltryckerier arbetade hon sporadiskt för. Ullas har designat allt från bonader till tallriksunderlägg, underkläder med motiv och julstrumpor. Den första stora julstrumpan i Sverige är formgiven av Ullas. Hennes tyger har även funnits på IKEA. Under sin karriär var Ulla känd i alla de nordiska länderna, och tillhör idag de mer trendiga formgivarna av textiltryck från 60-talet. Hon fortsatte även på senare år att måla motiv på det platta perspektivlösa sätt som hon en gång blev känd för. ULLAS har under 2000-talet varit den mest samlade formgivaren av textiltryck i Japan. Ulla Scheuer avled 10 juli 2009, 73 år gammal. Textil signatur ULLAS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar