tisdag 2 oktober 2018

"Sticks" gör Ingela Håkansson Lamm och myggen!

Mönster "Sticks" formgivet av Ingela Håkansson Lamm, 10-gruppen, 2007.

Hurra för textilformgivaren Ingela Håkansson Lamm! Här med mönstret "Sticks" för 10-gruppen, 2007. Ett kuddöverdrag för soffan i "röda rummet" på ön. Så passande då! Jag lovar, det är ett mönster som ingen passerar oberörd förbi, varken jag själv eller besökare. Det etsar sig liksom fast på näthinnan. Sticks får mig dessutom att tänka på stickmyggor. Visserligen färre till antal på grund av den torra sommaren, men mig letar de osökt upp i alla fall och blir en plåga i veckor med obeskrivliga blemmor, svullnad och kli. En tidig septembervecka i år stiftade jag bekantskap med små ljudlösa sardiska mygg och blev illa tvungen att uppsöka apotek för diverse medikament och ha air-condition om nätterna för att undgå eländet. Inte heller hjälper det att tro att mitt norrbottniska ursprung skulle utgöra ett genetiskt skydd. Nääärå, jag blir uppäten likväl och önskar att stickmyggen ansåg blodet otjänligt ur deras point of view. Dröm på du bara ... Ibland ser jag ingen annan utväg än att fly till storstan och gömma mig där!  Och här trycker jag nu!!!!!!

Lite om Ingela Håkansson Lamm (1944--): Svensk mönsterformgivare & konstnär. Färgstarka, geometriska och abstrakta mönster, känd för sina prickar. Studier vid Konstfack i Stockholm under 1960-talet. Medlem i 10-gruppen från starten 1970 till 2015 då textilskatten övergick i IKEAs ägo. Från 1990-talets slut även VD för 10-gruppen som då bestod av tre medlemmar, hon själv, Tom Hedqvist och Birgitta Hahn.  Parallellt med arbetet i 10-gruppen har hon ritat mönster för olika producenter bla IKEA, Duro och Borås Wäfveri, gjort offentliga utsmyckningar, applikationer, textilt handtryck, egna utställningar samt deltagit i samlingsutställningar. Förutom textilformgivning har hon arbetat med kostym inom filmbranschen och skrivit boken "Barnens kalasbok". Representerad på Nationalmuseum i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg. Några av hennes mönster: Sport (1972), Strössel (1978), Helios (1983), Ciao (1985), Savann (1990), Mecanique (1993), Loggia (1994), Meeting (1995), Kinji (2005), Sticks (2007) och Frö (2011). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar