torsdag 4 oktober 2018

miljövänlig retro att bära i - tygkasse & sörmländska upplevelser!



Härom sisten tittade jag in på Röda Korset och hittade den här färdigsydda tygkassen för några tior. Den slog jag till på med detsamma för att avlasta mina överfulla fickor och den lilla väskan, men främst för det fina mönstret och färgställningens skull. Mina tankar gick av någon outgrundlig anledning till Stig Lindberg, men har i nuläget ingen susning om vem som är mönsterritare. Stadkanten finns visserligen kvar i sömmen men ger inga ledtrådar om varken tillverkare eller formgivare. Vi kan väl i alla fall enas om att tyget troligtvis är från 1950-talet eller där omkring. Tack. I helgen styrde jag kosan mot vackra Södermanland, några mil söder om Katrineholm och fick en dos bondeliv till kropp och själ. Växthuset dignade fortfarande av sommarens grönsaker och där besökte jag för första gången en årlig RETRO-traktorträff i Lilla Munkebo! De´ni! Såg otalet herrgårdar svischa förbi utanför bilfönstret, gjorde ett besök på fantastiska Ändebols gårdsbutik (@andebolsgard på Instagram) där fårskinnsprodukter, handvävda trasmattor, handspunnet garn mm fanns att köpa utöver matprodukter av ädelt slag. Det var en upplevelse men främst var det ofantligt kul att träffa Kerstin och Janne och trampa i myllan. Något bad under bar himmel i tunnan hann vi inte med så det får bli en annan gång . . . Stort tack för Er generositet och hälsa mostrarna, Shibo och Gustav V i finrummet!

Efter publicering har det framkommit att formgivaren till mönstret är Kirsti Rantanen - en finländska som inte är vidare känd i  Sverige ... än så länge dock! Kul! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar