tisdag 9 oktober 2018

gömstället i köket - paradhandduk från 50-60-talet! RETROTEXTIL signatur LS





En färgkompis! Lyllo mig! Ytterligare en paradhandduk med signaturen LS fast i en annan färgställning i röda, orangea och gula nyanser hade jag turen att hitta. Favvo-färgerna som gör mig extra 😁😁😁 glad över att vara i köket! Att det sedan är en paradhandduk gör mig ännu gladare. Fiffig fintextil på väggen! Vem signaturen LS är, vet jag då rakt inte. Jag har inte kommit ett dugg närmare den lösningen sedan sist. För den nyfikne finns nedan hela  historien om hur paradhandduken gjorde entré i köket och visst är paradhandduken något alldeles extra att vila blicken på under diskningen?

För att se hela inlägget om den olivgröna/lila-färgade paradhandduken - klicka här!

Lite historik kring paradhandduken/handdukstäckaren: En prydnadshandduk med vävt, broderat eller tryckt mönster. Används för att dölja andra handdukar. Ett gömsle för andra handdukar kan man säga.

Handduken hör till våra äldsta textila bruksföremål. Historiskt räknades det som en självklar artighet att erbjuda gästen vatten och en handduk för att tvätta sig. För att minska tvättmängden kom husmödrarna på att man kunde gömma undan våta, använda handdukar bakom en handdukstäckare. Handdukarna hängdes upp på krokar, över eller bredvid tvättställningen, kommoden eller lavoaren.  

Krokarna var ofta monterade under en smal rundstång med en hylla ovanför. På stången hängdes paradhandduken som täckte använda handdukar. Paradhandduken var ett av de bruksföremål, där kvinnorna själva kunde skapa en utsmyckning till hemmet. Ofta broderad efter tycke, smak och mode.

I takt med att badrum byggdes i bostäderna blev kommoden och handdukstäckaren överflödiga. Paradhandduken blev senare på modet igen, denna gång i köket för att dölja kökshanddukarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar