tisdag 1 januari 2019

en nordisk solstråle - Marjatta Seppälä, "Apia", Tampella Intair


God morgon 2019 och till en nordisk solstråle! Marjatta Seppäläs textilmönster "Apia" från finska Tampella (för Intair) 1973 tilltalar mig mycket. Och allra helst i den här färgställningen. Den brun/beigea färgställningen ligger också högt i kurs hos mig. Mönstret får mig att längta till sol och värme, kanske inte just till Samoa, där det sägs att Marjatta fått inspiration till mönstret. I januarimörkret kan jag på temat berätta en episod från den grekiska ö-världen. Stekheta Korfu besökte jag för en herrans massa år sedan och vad jag minns starkast från den vistelsen är att jag vaknade med okända katter i sängen varje morgon, blöta 24/7, stickande och blodsugande kryp i massor, hemmagjorda kylaggregat för att kunna sova (blöta handdukar), en beo-stare som visslade på alla tjejer som gick förbi och att sandalerna släppte i limningen av värmen från asfalten. Helt plötsligt stod skosulorna kvar på gatan under promenaden från stranden! Sååå hett var det! Jag var nyförälskad såå vad gjorde väl det ...  Och vad vill jag säga med det här då ... jo, Stockholms ö-värld bäddade jag ner för länge sedan och inte är det tal om att borda ett flygplan så jag får helt sonika nöja mig med Kurrekurreduttön ... i bokform! Jag är inte ett dugg avis ...

Lite om Marjatta Seppälä: Just ingenting. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar