tisdag 16 april 2019

Bodil Wallman släpper loss inför påsk - textiltryck på duk, 60-tal


Nu är det så dags att släppa loss Bodil Wallman inför påsk med en bomullsduk, 75*80, med ett fint påskmotiv. Det ser ut som om hon arbetat med sax och klippt ut sitt mönster i papper. Ovanligt i sitt slag och nytt för mig som är van att se ett annat mönsterspråk. Kanske satt hon vid köksbordet med pysslande barn när mönstret växte fram. På 50-60-talet var det fortfarande brukligt att kvinnan i familjen var hemmafru och tog hand om hushåll och barn. Bodil Wallman fortsatte trots det med formgivning av textilmönster, och jag och många med mig är säkert glada över att Bodil inte valde bort sitt konstnärskap utan lyckades kombinera det med hem och familj. Och jag, jag undrar om vintern har lagt ägg för i år för värmen och vårkänslorna har återvänt, gud ske lov, och det ger hopp om en vårlik långhelg. Inför helger och ledighet tänker jag alltid på alla yrkesarbetande inom sjukvård, omsorg, räddningstjänst, ja, på alla yrkesgrupper som tar hand om oss och ser till att samhället fungerar. De som inte har möjlighet att sitta runt påskborden med nära och kära och åtnjuta ledighet som för oss alla andra är rätt självklar. Jag sänder en tanke till dessa fantastiska människor som fyller en så oerhört viktig funktion och är evigt tacksam över att de finns. Jag önskar alla en fortsatt fin och bra påskvecka så ses vi på skärtorsdag när kvastarna tar en sväng om ....

Fler mönster av BOWA finns att se i högermarginalen under "Välj bland" ⏩ bowa eller bodil wallman.

Vårtecken på G: I helgen skådades en långväga flygare från Afrika beträda svensk mark - sädesärlan! I sällskap hade han bofinken. Då är det inte långt kvar till sommar alltså!

Lite om Bodil Wallman (1933-2004): Mönsterformgivare. Syster till Hildegard Olmås som signerade sina produkter Hill eller Hillan. Från 1950-talets början var Bodil verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg. Frilansade även tillsammans med sin syster. Storproducent av mönster till dukar, bonader, paradhanddukar, vepor och handdukar, även presentpapper och korsstygnsmönster. Signatur BOWA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar