torsdag 11 april 2019

duk i fjäderskrud till påsk - 70-80-tal




En duk i fjäderskrud! Påsktemat fortsätter såklart och idag visar jag ett storskaligt mönster nästintill omöjligt att fotografera förutom i studio. Jag har sällan sett en så fin påskduk, eller vad sägs? Som om den vore målad direkt på bomullstyget. Stor som attan är den också, 140*220, och det vill säga långt större än något bord jag äger! Jo, jo, dubbelvikt går ju bra. Vem som är upphovsmakare till det fina mönstret vet jag inte och lika ovetande var kvinnan som jag inhandlade den av på loppis. Hon kunde dock berätta att den användes flitigt under 1970-80-talet då familjen var större och familjesammankomsterna fler. Nu saknade hon också ett så stort bord ... och middagarna! Om min väggyta vore större hade textilmönstret utan tvekan fått en plats på väggen under påskhögtiden men så lyckligt lottad är jag inte. Och vilket dråpslag sen då att vintern kom i repris. Alla vinterkläder är bortplockade och jag tänker då rakt INTE ta fram dem igen. Igår var jag nödd och tvungen att sy mig en buff (tub) i stickad merinoull för huvud och öron som skydd mot nordan. Utomhus kippade jag efter andan och inomhus ville jag helst ligga under pläden. Jag antog ett remake-uppdrag av en obrukbar sjal i konstigt format, så något innovativt tillförde kung Bore allt! Snart är det helg igen och nästa vecka börjar självaste påskveckan. Då bjuds det på mer textiltryck av May Bühler, Ullas och flera andra fantastiska mönsterformgivare! Väl mött på tisdag igen för då blir det åka av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar