tisdag 27 augusti 2019

idag gör jag vågen för Birgitta Hahn!


Sablar också! Att jag inte har ett runt bord, menar jag. Jag har ett flertal runda dukar i min samling, och nu ytterligare en till som förblir obrukbar. Snyft. Tyvärr finns ingen plats för runda bord såvida jag inte är villig att flytta, och det blir inte aktuellt på väldigt, väldigt länge. Min frustration bottnar självfallet i att jag på en sommarloppis fick en bomullsduk med mönstret "Blomvågen" av en väldigt generös och givmild kvinna. Formgivet av ingen mindre än ... trumvirvel 🥁🥁🥁 ... Birgitta Hahn! De tre mönstren "Vågen", "Vattnet" och "Blomvågen" har ett synbart släktskap, som tre musketörer, och jag antar att samtliga är ritade ungefär vid samma tidpunkt som "Vattnet" för KF Interiör 1969. Rätta mig om jag har fel, Birgitta @pyrrehahn! I min nästa boning SKA jag ha ett runt köksbord, så det så! Idag gör jag således vågen för Birgitta Hahn och längtar till de vågor som står på tur irl!

PS. På tal om bord och KF Interiör så är mitt nuvarande matbord därifrån. Inköpt någon gång i slutet på 80-talet och fortfarande, även formmässigt, still going och up to date! Dagligdags används bordet flitigt, både som mat- arbets- och hänga-vid-bord och välkomnar alla armbågar på sin bordsskiva! Vilken kvalité! DS.

Lite om Birgitta Hahn (1938--): Textilformgivare och kostymör. Uppvuxen i Södra Ängby, Stockholm. Studier vid Konstfack till scenograf och senare på textillinjen med examen 1965. Under 1960-talet ritade hon mönster för Borås Wäfveri där Inez Svensson var konstnärlig ledare. Hon har även formgivit inredningstextil, tapeter och mattor för Finlayson, Ikea, Duro och KF, tecknat kostym för film, tv, teater och dans. 1989 ritade hon en svit kända Stockholmsmotiv med miljöer från funktionalismen, Slussen, Stadsbiblioteket, Gärdet och Södra Ängby för Svenskt Tenn. Mönsterinspiration hämtar hon främst från natur och arkitektur. Känd för storskaliga, kraftfulla blom- och bladmönster. Mönsterspråket är en modern variant av svenska folkkonstens kurbitsmåleri enligt henne själv. Hennes produktion omfattar hundratals mönster. Birgitta Hahn var medlem i 10-gruppen från starten 1970 fram till 2015, då mönsterskatten övergick i IKEAs ägo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar