tisdag 13 augusti 2019

bröllop i marschtakt - textiltryck i toner från Jobs

Bomullsduk från Jobs Handtryck - bården ritad av Lisbet Jobs.

I marschtakt har åren gått och jag förvånas lite över antalet! Vi firar jute - slitstarkt och dragtåligt! Jag fattar det knappt själv. De flesta i bekantskapskretsen har gått skilda vägar men här är det ler och långhalm som gäller. Bröllop 💖💖💖 rör runt i känslogrytan och lite lipsilleri av ren och skär lycka hör till! Jag och maken har faktiskt funderingar på att förnya våra löften, ja, ni vet, i nöd och lust, för varför inte ha kul på temat en gång till! Ord som sömlöst, friktionsfritt, förnyelsebart, flexibelt, interaktivt och utvecklingsbart är populära ledord, lika gångbara och viktiga i detta arrangemang. Och gräset är ju sällan grönare på andra sidan. För att åskådliggöra mitt resonemang ska jag här berätta om en händelse som utspelade sig på passenheten när jag skulle förnya mitt pass för något år sedan. Ja, ni vet alla hur det går till ... vänta på sin tur och sedan in innanför skynket för fingeravtryck och foto på plats. Ett flertal bilder togs som jag var missnöjd med och till slut sade myndighetspersonen "Jag tycker fotot är jättebra ... men om du vill ta om det ytterligare en gång till så gör vi det." Efter viss tvekan och med en insikt som sved, svarade jag lite uppgivet "Nää, det blir inte bättre." Inga hårtvättar och fix & trix kunde ändra på den saken. Sällskapande make överhörde konversationen utanför båset och vred sig av skratt 😂😂😂! Är det inte just det som är utmaningen? Dessutom livets, i särklass svåraste. Något changemang till något som visuellt förefaller vara en green är alltså inte aktuellt! Gummisnodden håller än!

Textiltrycket i toner på liten bomullsduk är från Jobs Handtryck, men total ovetskap råder om vilka som fick denna slagdänga spelad vid sitt bröllop i Leksand!

💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

Bilden lånad från @jobskeramiltextil, Instagram.

Som en skänk från ovan kom en kommentar från @jobskeramiktextil på Instagram om den lilla bomullsduken och vår väldigt givande konversation löd så här;

@jobskeramiktextil
Så fint! Gjordes en gång till ett bröllop på pappersservett också. ☺️

@textilkraft
Åh, vilken kul info! Mönstret är så annorlunda och fint att det väcker en massa funderingar och frågor hos mig. Tryckes den till ett specifikt bröllop och vem är måhända formgivare av systrarna de tu? Stämmer tidpunkten, 50-talet är en vild gissning av mig. Ha en skön helg och hoppas det inte var för många frågor på en gång!

@jobskeramiktextil
Leksands brudmarsch är en traditionell melodi som spelades när brudparet begav sig från kyrkan till bröllopsgården. Lillebror Söderlundh har noterat melodin på en tablett i bomull och Lisbet Jobs har ritat ramen till. Den trycktes första gången 1948. Många år senare blev det en papperservett på ett bröllop! Egentligen var servetten tänkt till detta speciella tillfälle, men eftersom 20 000 var minsta möjliga upplaga blev det ganska många över... De såldes bland annat på hemslöjden i Leksand (och till brudparets gäster).

Är det inte fantastiskt, så säg? Stort, stort tack @jobskeramiktextil! Det fick mitt passionerade textila hjärta att slå några extra slag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar