tisdag 5 november 2019

mönstrat av formsäkra Göta Trägårdh



Jag går fullkomligt i taket över formsäkra Göta Trägårdh! En välanvänd bordstablett/duk med ett makalöst fint mönster och färgkombination. Ritat för Gamlestaden of Sweden och handtryckt. Vad finns mer att säga; jo, det finns naturligtvis massor men jag blir nästan mållös. En formgivare före sin tid. Vilken simultanförmåga, vilka mönster, vilka färger och vilken produktion! Imponerande! Under STOBO-utställningen på Ekerö i början av sommaren, visades många av hennes mönster och jag hoppas många fick tillfälle att se alla fina tyger som hela LADAN var draperad i från golv till tak. Outstanding! Göta startade sin textila bana redan på 1920-talet och saktade aldrig ner farten. Hon tog upp kampen om att få in svensk formgivning i svensk textilindustri och blev själv ett bevis på en lyckad kamp! Sista mönstret ritade hon 1983 för Borås Wäferi! Det var verkligen driv i den kvinnan och vi har henne att tacka för sååå mycket! Vilken kämpaglöd och vilken mönsterkreatör!

Här ett urval av hennes många mönster:

La Rose - STOBO, 50-60-tal.

Symphonie - STOBO, 50-60-tal.
"Folklore" i hennes favoritfärg cerise/chockrosa för Strömma Bomullsspinneri, 1971.

I SVT Öppet Arkiv finns en journalfilm om Tonårsmodet 1954 där Göta Trägårdh och dottern Lena medverkar - klicka här för att se filmen (kan endast ses i Sverige, tyvärr)! I filmen visas plagg från Tonnimodeller, Saléns mfl.

Här är dottern Lena Trägårdh, gift Eklund (1935-2007) iklädd 
kjol uppsydd i Sven Markelius mönster Pythagoras från 1952.

Lite om Göta Elisabeth Trägårdh f Hellström (1904-1984): Svensk förgrundsgestalt inom mode och textildesign. Född i Stockholm. Lärare, modetecknare, stylist, kostymör, bild- och textilkonstnär, textilformgivare och skolgrundare. Studier vid Tekniska skolan (Konstfack) i Stockholm 1920-25 och Kungliga Konsthögskolan 1925-30. Redan på 20-talet var hon verksam med kostym och scenografi för teater. 1925 började Göta Trägårdh arbeta som modetecknare och redaktör för Bonniers Månadstidning. Hon tecknade och rapporterade även mode för Svenska Dagbladet under flera år.  I samarbete med Gunnar Asplund gjorde hon personaluniformerna till Stockholmsutställningen 1930. 1955 ansvarade hon för modevisningarna på utställningen H55 i Helsingborg.

1944 började Göta Trägårdh arbeta för textilindustrin, först som konsult åt Gefle Ångväveri, och fortsatte sedan som konstnärlig ledare för STOBO-textil 1954-64. Efter STOBOs avveckling blev Göta konstnärlig ledare för Norrköpings Bomullsväveri AB Tuppen och senare för både Gamlestadens Fabriker AB och Strömma Bomullsspinneri AB 1964-75. I början av 80-talet ritade hon mönster på frilansbasis för Borås Wäfveri, som också gjorde några nytryck av hennes mönster från 50-talet. Hennes sista mönster formgav hon 1983. Parallellt med sitt arbete inom textilindustrin arbetade hon som lärare i modeteckning och mönsterformgivning på Beckmans Skola i Stockholm som hon var med och grundade 1939. Hon formgav ett hundratal mönster under 1950-1980-talet. Formspråket var i huvudsak mönster med en enkel, raffinerad grafisk utformning och stiliserade växtmotiv i djärva färgkombinationer.

Representerad på Röhsska museet och Nationalmuseum i Stockholm. Göta Trägårdh medverkade i en rad internationella konsthantverksutställningar, bla Triennalen i Milano. I sitt första äktenskap med Björn Trägårdh fick hon barnen Jan Christer Trägårdh och Lena Trägårdh (gift Eklund). I andra äktenskapet gift med Gunnar Lundvall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar