tisdag 17 december 2019

"Julbak" med Sissi Strinnholm


Julbakets ljuvliga dofter! Saffran, kardemumma, kanel och nejlika. Välmåendets dofter sprider sig över land och rike. Det knådas, kavlas, rullas och jäser i nästan varje hus och dofterna har en humörhöjande effekt på mig. Bullbak har dock aldrig riktigt legat för mig. Förmodligen för  att bakkonsten inte erbjuder samma flexibilitet och improvisation som vid matlagning. Sötsakernas tid är för min del ett minne blott, frånsett choklad som jag inte kan leeeeva utan! Sissi Strinnholms fina julmönster "Julbak" på en bomullsduk, 82*86, från 1967 ligger fint på köksbordet och fyller kvoten för julgodis med råge i mitt hem. Ur mitt perspektiv ser jag positiva tendenser på en dalande socker-hajp och ökad medvetenhet om hälsoeffekterna. Det bakas och kokas inte fullt lika mycket till vardags längre, alltmedan marknad och media mot bättre vetande, hejat på. Nog om sockerlag-andet ... mönstret trycktes i 6 färgställningar. Njut av julens smaker, av samvaron kring spritsar, het knäck och varma spisar! Sissi Strinnholms fina julmönster tar höjd och påbörjar nedräkningen mot JUL! Att bli ertappad med fingrarna i kakburken redan nu må så vara! 

Lite om Sissi Strinnholm:  . . . och det är verkligen lite, för att säga nästan ingenting. Ett mönster - "Julbak" från 1967, Borås Wäfveri, och några bonader från Almedahls är allt jag stött på i mina efterforskningar. Och nu står vi här mitt i julbaket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar