onsdag 5 februari 2020

linjärt så klart - 60 & 70-tal i dialog på diagonalen


Krakel Spektakel Kusin Vitamin. Hängde och svängde i en gardin. För hej och hå i gardinen den blå. Krakel Spektakel vad tänker du på? Joo, jag tänker på min köksgardin som hängde på diagonalen under julmånaden. Många textilformgivare har ritat diagonala, randiga mönster under 60- och 70-talen, och därmed blir det väldigt svårt att ange vem som är upphov till det polkarandiga eftersom märkning saknas. Randigt - alltid gångbart! En klassiker! En klassiker är likaså telefonen Dialog som jag växte upp med. I den avhandlades livets gåtor i många och timslånga förtroliga samtal med bästisen. Kommunikationen handlade mest om de viktiga mänskliga frågorna som kärlek, närhet och vår framtid. Alltså i stort sett ingen förändring mot nu! Den röda var en favorit och är så än idag. För allan del så är rött fortfarande en av mina favoritfärger som jag gärna omger mig med. En intensiv och energisk färg som illustrerar dagens mood rätt så bra! Jag hänger och svänger någon annanstans idag ... adjö!

PS. Kolla in Rolf Knutssons vintagemönster på skjortan i videoklippet! Vem är formgivaren, månntro? DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar