onsdag 29 januari 2020

en "Havstulpan" flöt upp till ytan - Louise Fougstedt Carling 60-70-tal




Attans så glad man kan bli! Den senaste tiden har jag stött på Louise Fougstedt Carling lite titt som tätt! Hennes textil alltså! Mönster med olika mönsterspråk beroende på tidsepok. Intressant. Hennes produktion har varit mäktig och sträckt sig under lång tid så det kan vara ett av skälen till att jag stöter ihop med henne. Men det märkliga är att när jag "umgås" med en formgivare under en längre och intensivare tid inträffar de mest underliga ting. Helt plötsligt dyker mönster upp av personen i fråga, när jag minst anar det. Denna gång flöt "Havstulpan" upp till ytan. Ett mönster som Louise Fougstedt Carling ritade under 60-70-talet och som finns i flertalet färgställningar. Det grafiska är dock min favorit. Ett fantastiskt mönster, helt i min smak. Jag hade för avsikt att hänga det på vägg, men kan ni tänka er, det blev för småmönstrat på den stora ytan och får istället bli en klänning till moi! Hur snyggt blir inte det? Inget jag säger nej till i alla fall. Nu upptas min tid av bokslut och inventering på flera håll och kanter. Bland annat en rekonstruktion av "ordning & reda" i mitt textilförråd och också det som bokföringslagen föreskriver. När jag är klar med de fantasibefriade, men dock nödvändiga sysslorna, och kan utbrista TJOHO, kan jag återvända dit där jag hör hemma ... DET känns lustfullt! Den som väntar på något gott ... måste först göra årsbokslut!

Se gärna fler makalösa och uttrycksfulla mönster av Louise Fougstedt Carling under "Välj bland" i högermarginalen ⏩!

Lite om Louise Fougstedt Carling (1938--): Mönsterformgivare av textilier, brickor, plastföremål och golv. Studier vid Konstfack, textillinjen (1956-57). Efter en sommarpraktik 1957 direktrekryterades hon till NK:s textilkammare av Astrid Sampe, där hon fortsatte arbeta fram till 1969. I NK:s samarbete med Almedahls Linnelinjen (1955) och Skyttelvägen (1957) formgav hon flera mönster för dekorativa gångehanddukar som bl a Bagare Pigg, Nu är det jul igen (1955), metervaran S:t Claus och mönstret Ljung (1959). Louise Fougstedt Carling och Monica Widlund Dare, båda textilformgivare med ett förflutet hos Astrid Sampe på NK:s textilkammare, startade Designstudion AB 1969 och anställde senare Chiqui Mattson. Från 1974 drev Louise Fougstedt Carling Designstudion tillsammans Suzanne Engel under många år. Designstudion gjorde mönster för Almedahls, IKEA, Hammarplast, Åry, Tarkett, Hackman och KF för att nämna några. Gift med Åke Carling. Bosatt i Norrtälje. Svedala, Havstulpan och Nattviol är knappt en handfull mönster av de över tusen som hon formgivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar