onsdag 22 januari 2020

Hey Mr Snowman & retro-vinter på linne - mönstrat 50-tal


Hey Mr Snowman! Hur ur led är tiden? Hörrni, januari närmar sig sitt slut och var är kylan och all snö, frågar jag mig. Det oroar mig faktiskt. Elden härjar på sina håll och vi har hösttemperaturer när det borde vara midvinter. Årstiderna suddas ut och försvinner ibland helt. Vinteraktiviteter av det här slaget lär vänta på sig, om det över huvud taget blir några. Den lilla linneduken med det fullkomligt underbara textiltrycket av anonym formgivare, får illustrera hur det EGENTLIGEN borde vara för årstiden. Hemma på min gata i stan kan fördelarna med milda vintrar tyckas bra och de negativa effekterna är kanske mindre märkbara. Men jag behöver bara förflytta mig ett par mil ut i havsbandet för att se vad som händer i kulisserna när skadedjur som normalt inte överlever en smällkall vinter fortlever och förökar sig, när grävlingarna inte vilar i gryten och bildar familj och de vackra rådjuren famlar runt på måfå och undrar vanurå. Lilla enfaldiga jag, tanken på ett förestående requiem föresvävade mig aldrig. Livskvalité berövas mig varje minut. Jovisst är körsbärsblommor härliga och i AIK-land har snödropp redan tittat opp ... Låt oss storstäda vår planet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar