onsdag 4 mars 2020

hallå, hallå här e ja ... på Gunila Axéns "Öar"


Hallå, hallå, här e ja!



Hallå, hallåååååååå ... här e ja! I ett tidigare inlägg under vecka 6 skrev jag om diagonalt randiga mönster, dialog, kommunikation och sist men inte minst om mönstret på Rolf Knutssons skjorta! Självklart kollade jag in den extra noga och här kommer ytterligare en, ja, inte ur Rolfs garderob utan ur min egen! Den kortärmade skjortan/blusen i viscose är i en rak oversized modell. En "utanpå" skjorta i vid mening och märkt Polarn & Pyret. Att det är vintage råder det ingen tvekan om, men jag är osäker på vem som är mönsterformgivare. Kanske Gunila Axén eftersom hon under 1974--1984 i allra högsta grad var verksam i företaget, men jag har inga belägg för det. En ren och skär gissning! I en tid av oro till höger och vänster hoppas jag att ni alla mår bra!

Ta en titt på Gunila Axens fina Instagramkonto eller hemsida. Det gjorde jag, och föll pladask för en kimono av Gunila Axén, i en bomullskvalité som är värd att tala om. Mönstret "Öar" (Islands) är från hennes tid i 10-gruppen, Havskollektionen 1975. Ett glädjande nytryck som gör att jag kan starta dagen i 150 knyck!


Lite om Gunila Axén, född af Klintberg (1941--): Textilformgivare, modeillustratör, kläddesigner. Debuterar som svensk textilformgivare på 60-talet. Födelseort Stockholm. Dotter till Rolf af Klintberg och Carin Knutsdotter Leijonhufvud, syster till folklivsforskaren Bengt af Klintberg och clownen Manne af Klintberg. Studier vid Beckmans reklamskola. Arbetar som modeillustratör på Dagens Nyheter 1966-1974. Samtidigt ritar hon sina första mönster med moln, fåglar och lejon, som Borås Wäfveri under ledning av Inez Svensson, trycker upp. Medlem vid bildandet av 10-gruppen 1970-1996. 1974 startar hon det randiga barnklädesföretaget Polarn O. Pyret, som sedan följs av företaget med inriktning på damkläder, Axén & Co, 1984-2000. Professor i textildesign på Konstfack i Stockholm 1995–2004. Representerad med ett antal klädesplagg på Röhsska museet och Nationalmuseum i Stockholm. En stor inspirationskälla till hennes mönster är naturen. På senare år har hon tryckt upp sina tidlösa mönster från sin långa karriär, bla VOV (1968) och även skapat nya! Bosatt på Gotland där hon också driver butik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar